• Vevilotis Magazine

"Ένα βήμα μπροστά" σε τρία πεδία οι εξαγωγικές επιχειρήσεις της Βόρειας Ελλάδας


Καλύτερες επιδόσεις σε σχέση με τον μέσο όρο της χώρας φαίνεται πως έχουν σε τρία πεδία οι εξαγωγικές επιχειρήσεις της Βόρειας Ελλάδας, καθώς τα προϊόντα που εξάγουν αντιστοιχούν σε υψηλότερο ποσοστό του τζίρου τους, είναι παρούσες σε περισσότερες αγορές και διαθέτουν μεγαλύτερο αριθμό παραγωγικών μονάδων στο εξωτερικό, όπως προκύπτει από έρευνα της ΕΥ Ελλάδος, με τίτλο «Made in Greece: Το μεγάλο στοίχημα των ελληνικών εξαγωγών», που παρουσιάστηκε απόψε στη Θεσσαλονίκη.

Με βάση την έρευνα, οι βορειοελλαδικές επιχειρήσεις εξάγουν σε είδος το 47% του τζίρου τους (έναντι μέσου όρου 42% στο σύνολο του δείγματος), ενώ σχεδόν έξι στις δέκα (ποσοστό 59%, έναντι 47% στο σύνολο) διαθέτουν τα προϊόντα τους σε περισσότερες από 20 χώρες. Σε ποσοστό 25% (σε σύγκριση με 20% στο σύνολο) οι βορειοελλαδικές επιχειρήσεις διαθέτουν παραγωγικές μονάδες στο εξωτερικό, ενώ πάνω από εννέα στις δέκα (91% έναντι 89% στο σύνολο του δείγματος) εξάγουν στις αγορές των Βαλκανίων.

Ενδεικτικό της τάσης είναι και το γεγονός, ότι ερωτηθέντες αν αναμένουν αύξηση εξαγωγών στα επόμενα τρία έως πέντε χρόνια, οι Βορειολλαδίτες εξαγωγείς απάντησαν καταφατικά σε ποσοστό 89%. Σχολιάζοντας τη θετική αυτή εικόνα που παρουσιάζουν οι βορειοελλαδικές εξαγωγικές επιχειρήσεις - και παρότι στο διάστημα από το 2012 οι εξαγωγές της Μακεδονίας και της Θράκης παρουσίασαν σωρευτικά μείωση της τάξης του 10% - ο διευθύνων σύμβουλος της ΕΥ Ελλάδος, Πάνος Παπάζογλου, τόνισε: «Ειδικότερα στη Βόρεια Ελλάδα, η κατάσταση δείχνει καλύτερη από τον μέσο όρο της χώρας, χάρη σε παράγοντες όπως η εγγύτητα στη Βαλκανική, αλλά και το γεγονός ότι το επιχειρηματικό κλίμα στην περιοχή είναι πιο υγιές (...) Η κρίση στον ιδιωτικό τομέα στην Ελλάδα, ξεκίνησε όταν σταμάτησε να ψωνίζει το κράτος. Πολλές επιχειρήσεις στην Αθήνα πουλούσαν σε έναν πελάτη - το κράτος - και όταν ο πελάτης κήρυξε πτώχευση, πτώχευσαν κι αυτές. Η Βόρεια Ελλάδα είναι μακριά από το διοικητικό κέντρο».

Σύμφωνα με τους μελετητές, η αξία των συνολικών εξαγωγών της Βόρειας Ελλάδας ανήλθε στα 5 δισ. ευρώ το 2015 (έτος για το οποίο συγκεντρώθηκαν στοιχεία), αξία που αντιστοιχεί στο 20% των συνολικών πωλήσεων της χώρας στο εξωτερικό. Σχεδόν το 80% των βορειοελλαδικών εξαγωγών προέρχεται από την Περιφέρεια της Κεντρικής Μακεδονίας. Πάντως, όπως προαναφέρθηκε, στο διάστημα που μεσολάβησε από το 2012, οι εξαγωγές της Μακεδονίας και της Θράκης ακολούθησαν πτωτική πορεία και παρουσίασαν σωρευτικά μείωση της τάξης του 10%.

Ως προς τα υπόλοιπα ευρήματα της μελέτης, ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι για τις εξαγωγικές επιχειρήσεις της Βόρειας Ελλάδας, η γραφειοκρατία αποτέλεσε - και αποτελεί - μικρότερο πρόβλημα από ό,τι για τις αντίστοιχες στο σύνολο της χώρας, τόσο στα πρώτα τους βήματα, όσο και στη σημερινή τους δραστηριότητα. Συγκεκριμένα, ένας στους τρεις (ποσοστό 33%) των ερωτηθέντων Βορειοελλαδιτών επιχειρηματιών (έναντι 51% στο σύνολο του δείγματος) δηλώνουν ότι οι γραφειοκρατικές διαδικασίες στην Ελλάδα αποτέλεσαν πρόβλημα στα πρώτα τους βήματα και το 45% (47% στο σύνολο) υποστηρίζει ότι η γραφειοκρατία λειτουργεί αρνητικά ακόμη και σήμερα.

Αντίθετα, η αρνητική εικόνα της Ελλάδας στο εξωτερικό, φαίνεται να επηρεάζει περισσότερο τις επιχειρήσεις στη Βόρεια Ελλάδα, τόσο σήμερα (32% έναντι 28% του συνόλου), όσο και στα πρώτα εξαγωγικά τους βήματα (44% έναντι 27% του συνόλου). Η αστάθεια στη χώρα μας -κοινωνική, οικονομική, πολιτική, όπως διατυπώθηκε από τους μελετητές - εμφανίζει επίσης μεγαλύτερες επιπτώσεις για τις επιχειρήσεις της Βόρειας Ελλάδας σήμερα (34% έναντι 27% του συνόλου), αλλά και στα πρώτα τους βήματα (22%, έναντι 17% για το σύνολο του δείγματος). Προβλήματα χρηματοδότησης και ασφάλισης εξαγωγών, λειτούργησαν επίσης αρνητικά για τις βορειοελλαδικές εξαγωγικές επιχειρήσεις, τόσο στην αφετηρία τους (28%), όσο και σήμερα (19%), ενώ στο σύνολο του δείγματος το αντίστοιχο ποσοστό είναι 17% (τόσο σήμερα, όσο και στα πρώτα βήματα). Το σύνολο του δείγματος και οι εξαγωγείς της Βόρειας Ελλάδας «συναντιούνται» ως προς τις απόψεις τους για την επίπτωση της υψηλής φορολογίας - πεδίο στο οποίο τα ποσοστά δεν διαφοροποιούνται σημαντικά.

«Η μάχη της εξωστρέφειας θα πρέπει να κριθεί από τις ίδιες τις επιχειρήσεις» σημείωσε ο κ. Παπάζογλου, σχολιάζοντας συνολικά τα αποτελέσματα της μελέτης, ενώ υπογράμμισε την ανάγκη συγχωνεύσεων και συμπράξεων, ώστε οι Έλληνες εξαγωγείς να αυξήσουν το μέγεθός τους, γιατί όπως χαρακτηριστικά τόνισε «δεν μπορούμε να συνεχίσουμε με τόσες μικρές επιχειρήσεις, (...) δεν είναι αυτό το μοντέλο που θα μας πάει μπροστά».

Ο ίδιος επισήμανε ότι η αύξηση των εξαγωγικών επιδόσεων απαιτεί ακόμη αλλαγή επιχειρηματικής κουλτούρας, υπομονή, πείσμα και συνέπεια, καθώς οι εξαγωγές δεν μπορεί να είναι υπόθεση απλά και μόνο ενός Τμήματος Εξαγωγών, αλλά η νοοτροπία που τις στηρίζει και τις επιδιώκει, πρέπει να διαπνέει ολόκληρη τη λειτουργία της επιχείρησης.

Τα ευρήματα της μελέτης σχολίασαν και οι εκπρόσωποι δύο έντονα εξωστρεφών επιχειρήσεων, ο Αθανάσιος Τζιρίτης (ISOMAT) και ο Γιάννης Τσερέπας (LARIPLAST). Ο μεν κ. Τζιρίτης, αφού επισήμανε ότι κάθε εταιρία που θέλει να εξάγει πρέπει να ψάξει το συγκριτικό της πλεονέκτημα, κάνοντας προσεκτική ανάλυση του ανταγωνισμού κι επενδύοντας στην καλή σχέση ποιότητας-τιμής, την ευελιξία, το μάρκετινγκ, την εξυπηρέτηση πελατών και το R & D, τόνισε: «Από τη στιγμή που η Ελλάδα έχει βγει από το κάδρο ως κακή είδηση, θεωρώ ότι τα πράγματα θα βαίνουν καλύτερα στο εξής, και αυτό θα έχει θετικό αντίκτυπο στις ελληνικές εξαγωγές».

Ο δε κ. Τσερέπας επισήμανε τα προβλήματα που αντιμετώπισε η LARIPLAST στην εξαγωγική της προσπάθεια, εξαιτίας των διαδοχικών απεργιακών κινητοποιήσεων στα λιμάνια και τα τελωνεία, αλλά και του αποκλεισμού δρόμων από αγρότες. Σημείωσε ωστόσο, ότι αυτές οι δυσκολίες έδειξαν τελικά στην εταιρία τον δρόμο για να διαφοροποιήσει τις οδεύσεις της προς τις αγορές του εξωτερικού. «Μέχρι τότε χρησιμοποιούσαμε πολύ καράβι κι έτσι ανοίξαμε και τα φορτηγά» είπε χαρακτηριστικά, ενώ πρόσθεσε ότι στην Ελλάδα το κράτος δεν υπάρχει, κι οι επιχειρηματίες, ό,τι κάνουν το κάνουν μόνοι τους.

Αμφότεροι επεσήμαναν ότι το κλειδί για επιτυχημένες εξαγωγές έγκειται στη μεθοδικότητα, την υπομονή, τη συνέπεια, την καλή διοίκηση και την ύπαρξη εξαγωγικής κουλτούρας.

Σημειώνεται πως η ίδια έρευνα της ΕΥ Ελλάδος, που βασίστηκε σε δείγμα 149 εξαγωγικών επιχειρήσεων από όλη την Ελλάδα αλλά και σε προσωπικές συνεντεύξεις, παρουσιάστηκε το πρωί σε συνέντευξη Τύπου στην Αθήνα, αλλά στη Θεσσαλονίκη έγινε και εξειδίκευση των αποτελεσμάτων σε επίπεδο Βόρειας Ελλάδας.

ΠΗΓΗ:ΑΠΕ- ΜΠΕ


Copyright 2016 by Nikos Topalidis

Impressum

ΑΛΦΑ ΕΠΙΤΥΧΙΑ I.K.E

Περιοδικό ποικίλης ύλης:
ΒΕΒΗΛΩΤΗΣ
Γιαννιτσών 90
54627 Θεσσαλονίκη

Επικοινωνία:
Τηλέφωνο: 2310/550331
Φαξ: 2310/550371
E-Mail: pressvevilotis@gmail.com
Ιστοσελίδα: www.vevilotis.gr

 

Η ηλεκτρονική μας εφημερίδα είναι επίσημα καταχωρημένη στο μητρώο online media του κράτους και δικαιούται νόμιμα να λαμβάνει κάθε μορφής διαφήμιση.

Για θέματα Σύνταξης:

Επικοινωνία:
Τηλέφωνο: 2310/550331
Φαξ: 2310/550371
E-Mail: pressvevilotis@gmail.com

This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.
Start Now